Leven is Bewegen is Leven

24-04-2018
Iedereen stelt zijn lichaam dagelijks bloot aan allerlei bewegingen. We lopen, bukken, reiken, staan, zitten, liggen en springen dat het een lieve lust is. Tegelijkertijd zit de gemiddelde persoon tegenwoordig langer dan 3 uur per dag televisie te kijken. Tel daarbij de tijd die scholieren en grote delen van de actieve bevolking zittend doorbrengen en je kan alleen maar concluderen dat er geweldig veel wordt gezeten in onze maatschappij. Zitten wordt het nieuwe roken genoemd. (Dr. David Agus: Langer dan vijf uur zitten is ongeveer even gezond als een pak sigaretten roken. (bron)
 
Dingen die je kan doen om een sedentair bestaan te overleven
• Elke 20 minuten even rechtstaan:
    - Zet je GSM-alarm op 20 minuten en loop een tweetal minuten rond.
    - Workstation popcorn. Verander doorheen de dag van werkplek en dwing jezelf zo te bewegen.
    - Zorg dat je actief zit. Focus op bewegen. (Zittend bewegen is ook bewegen)
    - Werk rechtstaand.
 
De Osteopaat:
Bewegen en bewegen is twee. Wanneer je lichaam met bewegingsbeperkingen te kampen heeft wordt je normale biomechanica verstoort en treden blessures en functionele letsels op. Osteopathie kan deze mobiliteitsbeperkingen oorzakelijk behandelen en je zo een vrijheid in beweging teruggeven.